V OSTRAVSKÝCH ŠKOLNÍCH JÍDELNÁCH SE UŽ NEVAŘÍ BLAFY

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora města Ostravy
V OSTRAVSKÝCH ŠKOLNÍCH JÍDELNÁCH SE UŽ NEVAŘÍ BLAFY
Ilustrace: Věra Veselá

Nový projekt Fajne školní bistro vyhání blafy ze školních jídelen. Jak to dělá? Stejně jako v pořadu Ano, šéfe! jídelnu navštíví šéfkuchař. Jeho úkolem však není břitké hodnocení, po kterém kuchařky dají výpověď. Šéfkuchař přichází jako partner: radí, jak vařit moderně, chutně, a přitom zdravě. Kuchařkám pomůže s organizací i s přípravou pokrmů a vyladí servírování, aby byla jídla lákavá už na pohled. Děti pak přicházejí domů s tím, že chtějí od maminky přesně to, co dnes obědvali ve školní jídelně.

Jak se zrodil nápad na projekt Fajne školní bistro – mohou za to vzpomínky na dětství?

Musím přiznat, že jsem do školní jídelny nechodila. Vařila mi babička, proto mě celé školní stravování minulo, což je možná jeden z důvodů, proč se ten nápad zrodil. A pak přišlo setkání s kuchařem Davidem Valíčkem v jeho Food Atelieru, které se odehrálo shodou okolností v době, kdy jsem na magistrátu přezkoumávala stávající program pro školní jídelny. V rámci té revize jsem totiž zjistila, že utrácíme poměrně velké peníze za školení pro kuchařky, a to bez jakéhokoliv reálného výsledku. Přemýšlela jsem, jak zužitkovat peníze jinak, lépe, efektivněji. Drahé školení na magistrátu kuchařky neoslovovalo a nezajímalo. Celé vzdělávání bylo třeba postavit úplně jinak a udělat ze školení praktický workshop. Oslovila jsem Davida s nápadem udělat něco podobného jako Ano, šéfe!, ale pro školní jídelny.

Jak probíhá Fajne školní bistro? A jaké cíle má?

Školství a vzdělávání, to podle mě nejsou jen děti, ale i školští pracovníci – pedagogičtí i nepedagogičtí. Interaktivní a zajímavá výuka se zkrátka týká všech. Proto jsme spolu s Davidem Valíčkem připravili pro kuchařky sérii praktických – zajímavých a interaktivních – workshopů. David kuchařky navštíví v jejich přirozeném prostředí a pomůže jim s recepty, vařením i servírováním. Spolu s kuchařkami se do projektu zapojí i studenti středních škol. Naším cílem je představit moderní způsob stravování, který bude atraktivní a chutný pro děti a zajímavý i pro personál v kuchyni. Věřím, že tím ušetříme i část financí za jídlo, které dosud končilo ve zbytcích. A především chceme motivovat kuchařky našich základních škol, aby vařily zdravě a chutně.

citace5.png

Vnímáte tedy Fajne školní bistro jako formu vzdělávání pro dospělé, kteří pracují s dětmi?

Vnímám, že nenásilnou formou reformujeme systém ve školních jídelnách, zároveň komunikujeme s dětmi a ukazujeme jim, že k jídlu lze přistupovat jinak. Jsem ráda, že s projektem souzní jak kuchařky, tak strávníci. Projekt Fajne školní bistro navíc vedle kuchařek zapojuje i studenty hotelových středních škol, budoucí kuchaře, kteří spolu s nutričními terapeuty pomáhají s přípravou jídel při samotném workshopu. Během něho tedy spolupracují kuchařky, studenti i budoucí kuchaři...

… a čtvrtá skupina, což jsou děti – koncoví spokojení strávníci.

Děti, které se ve školních jídelnách stravují, jsou posledním, ale zásadním článkem řetězu. Ty se snažíme podpořit v tom, aby se dokázaly rozhodnout, jaké jídlo chtějí a jak velká má být porce, aby se pak jídlo zbytečně nevyhazovalo.

Proč je důležité, aby bylo v jídelnách kvalitní jídlo?

Myslím si, že kvalitní jídlo je důležité všude a pro všechny, nejen ve školních jídelnách. Ovšem v určitém věku si k jídlu vytváříme vztah a budujeme si stravovací návyky, které si s sebou neseme celý život. Dnes dětem v jídelnách často nechutná, nechodí tam a nejí pravidelně, což je asi nejhorší. Peníze na obědy a stravenky si šetří na rychlé občerstvení nebo je utratí za něco jiného a nejí vůbec. Takový přístup ke stravování se pak s člověkem táhne celý život.

Jak je projekt v tuto chvíli rozšířený a jak dobře funguje?

Máme velmi dobrou zpětnou vazbu – od dříve zapojených, ale i od nových škol. Od dětí, kterým v jídelnách chutná, i od veřejnosti. Těší mě, když třeba slyším, jak dítě nadšeně přišlo domů s tím, že chce uvařit přesně to, co obědvalo ve školní jídelně. Ozvala se nám i řada měst v našem kraji, která by se chtěla stát součástí projektu.

citace6.png

Fajne školní bistro už funguje jeden školní rok, ale i tak se neustále učíme a snažíme se ho zlepšit. Především nám jde o zjednodušení přípravy jídel. Vycházíme z podmínek škol – každá má trochu jiné vybavení a vaří pro jiný počet strávníků. Zatím za sebou máme 10 jídelen, ale naším cílem je objet všechny ostravské základní školy a školky. Na některé se v tomto období zřejmě nedostane, proto jim nabídneme jednodenní workshop vaření. David Valíček pozve kuchařky pro změnu zase do své kuchyně. Tam společně stráví celý den a budou si zkoušet nejrůznější recepty.

JAK ZLEPŠIT STRAVOVÁNÍ VE ŠKOLÁCH?

☑️ Je nutné najít kuchaře s pozitivním přístupem, zkušenostmi a motivací něco měnit. „Pokud do jídelny přijde někdo zvenku a začne radit kuchařkám, které tam pracují léta, co mají dělat jinak, tak musí mít autoritu.

☑️ Je třeba velmi dobře připravit menu. Musí jít o jídlo pro každodenní vaření, takže recepty byly připraveny s ohledem jak na nutriční hodnoty, tak i na finance. V několika školách pomohl David Valíček kuchařkám správně využívat moderní kuchyňská zařízení, které školy zakoupily, ale kuchařky často neznaly všechny jejich možnosti.

☑️ Poslední podstatná složka je marketing. V rámci projektu nechali vyrobit zástěry do kuchyně i speciální tácy na servírování, aby ten projekt celá jídelna opravdu přijala za svůj. Je to určitá odměna za to, že do toho šli, a taky na památku – aby nezapomněli, co se naučili.

Chcete, aby děti u vás nejedly blafy, a nevíte, jak na to? Můžete se poradit s Andreou Hoffmannovou, napište jí na e-mail andrea.hoffmannova@pirati.cz.

OSTRAVSKÝ POHLREICH SE JMENUJE DAVID VALÍČEK

Populární ostravský šéfkuchař David Valíček získával inspiraci v hotelu Burj al Arab v Dubaji, v restauraci Fig and Oliv na Manhattanu, v KPMG u michelinského kuchaře Stacey Harrise nebo v londýnské Berners Tavern u šéfkuchaře Jasona Athertona. Ve svém Food Atelieru v Dolních Vítkovicích vaří pro malý počet hostů, plně se jim při tom věnuje a chce se s nimi podělit o chutě, které poznal na svých cestách. V jeho gastronomii se spojuje tradiční česká kuchyně s moderními technikami vaření a asijskými vůněmi. Díky projektu Fajne školní bistro se michelinský kuchař vydává pomáhat kuchařkám ve školních jídelnách.


KUCHAŘKA PRO KUCHAŘKY

Úsilí završí pomyslná třešnička na dortu – naše vlastní kuchařka. Rozhodli jsme se vydat knihu s recepty, které jsme i vyzkoušeli na jednotlivých školách. Každé jídlo bude popsané, krásně nafocené a bude splňovat nutriční i cenová kritéria, takže bude pro školy dostupné. Kromě receptů na zdravé a moderní pokrmy bude naše kniha i „kuchařkou“ pro to, jak celou změnu stravování na škole zvládnout a zorganizovat.


Další kapitoly