JAK NA RADNICI ODŠPUNTOVAT POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ LIDEM?

Jiří Pek, zastupitel obce Vejprnice a „obecní ombudsman“
JAK NA RADNICI ODŠPUNTOVAT POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ LIDEM?
Ilustrace: Věra Veselá

Ve Vejprnicích řešili táhlý problém: dlouholetý starosta obce neodpovídal občanům na jejich dotazy, přestože na ně mají ze zákona právo. Na situaci poukazoval i krajský úřad a neziskové organizace. Zastupitele Vejprnic Jiřího Peka situace trápila. Zhruba před rokem, při ranní cestě na kole do práce, ho napadla neotřelá myšlenka – prohlásit se za vejprnického ombudsmana.

Jak vypadala situace v obci?

Za třicet let si dlouholetý starosta Vejprnic vybudoval hustou síť kontaktů. Kvůli jeho vlivu se někteří spoluobčané bojí ptát i na základní otázky týkající se chodu obce. Dokonce není výjimkou, že jsou pak veřejně dehonestováni, například na zastupitelstvu obce. Jiřího napadlo, že by situaci pomohl někdo, kdo má možnost získávat pro občany informace zdarma a bez rizika. Tak se zrodila myšlenka “obecního ombudsmana”.

Díky Pirátům ve Sněmovně se lidé mohou lépe domoci informací

“Obecní ombudsman” jedná v duchu zákona o svobodném přístupu k informacích a krajský úřad dává Jiřímu opakovaně za pravdu. Jiří Pek dokonce využil novinku prosazenou Pirátem Jakubem Michálkem ve Sněmovně: informační příkaz. Teprve po vydání příkazu získala žadatelka požadované informace. Zatím tak nemusel dojít k nejzazšímu možnému kroku – vymáhání informací po komunálních politicích pomocí exekutora a donucovacích pokut.

Jiřímu se přihlásila řada lidí, která zažila protiprávní jednání ze strany obce. Vyslechl mnoho příběhů a získal celkový přehled o situaci, což mu pomohlo při jednání s krajským úřadem. Nejdůležitější ovšem je, že starosta Vejprnic pochopil, že musí jednat v souladu se zákonem.


Další kapitoly